NOORWEGEN

Carolus Premium Tours

home

fotos

Dag 1 – maandag 11/7 – Oslo – Gudbrandsdal

We gaan naar Noorwegen, door National Geographic geroemd voor zijn prachtige natuur en uiteraard zijn ontelbare fjorden. We laten de files en chaos in Brussels Airport voor wat het is, ons gezelschap wordt met de bus naar Schiphol gebracht voor onze vlucht met KLM naar Oslo. We worden vergezeld door onze chauffeur die ginder zijn bus zal vinden en onze reisleidster, Kari, een dame met Belgisch/Noorse roots die Noorwegen kent als geen ander. Minder dan twee uur later staan we in Oslo op de internationale luchthaven Gardermoen met bagage. De Top View Bus wordt opgesnort en we vertrekken in noordelijke richting. Zon en wolken wisselen mekaar af terwijl we langsheen het langgerekte Mjøsa meer rijden naar Lillehammer, wereldbekend sinds de Olympische Winterspelen van 1994 en het feit dat bij de bouw vooral ecologisch verantwoorde materialen werden gebruikt en de gebouwen zo werden neergeplant dat ze in harmonie waren met de omgeving en daarbij nog voor andere nuttige dingen gebruikt konden worden.
  De springschans in Lillehammer ligt op een heuvel en biedt een mooi uitzicht over de vallei. 936 trappen leiden van de top tot aan de voet en dat voel je in je kuiten achteraf.
  We volgen de Peer Gyntweg een 60 kilometer lange toeristische weg die over een hoogplateau loopt met enkele mooie uitzichten. En dan bereiken we het Gudbrandsdal een polulair ski gebied en ons hotel voor vandaag.

Dag 2 – dinsdag 12/7 – Trollenweg en Ålesund

Het is bewolkt en fris, we zitten uiteindelijk ook op +- 900m en in de verte ligt er sneeuw op de bergen. We stoppen in Dombås, mooi kerkje en een verzameling lelijke trollenbeelden.
  Watervallen zijn er te kust en te keur in Noorwegen en in Verma vinden we de Slettafossen of de Sletta waterval met een wandelweg die er een mooi uitzicht op geeft.
  Maar dan komt de laaghangende bewolking meer en meer opzetten en dat is jammer want nu arriveren we aan de beroemde Trollstiggen bergweg met zijn 11 haarspeldbochten en die blijven vakkundig verborgen in de wolkenmassa. Boven op het panorama plateau op 1000m moeten we het stellen met enkele posters die aantonen hoe mooi het allemaal wel is. Bij het afdalen wordt de zichtbaarheid iets beter en de Gutbransjuvet of de Gutbranskloof en ditto waterval is dan wel weer mooi te bekijken. En dan verder langs de 110km lange Storfjord naar Ålesund.
  Je verwacht het niet maar hier worden lekkere aardbeien gekweekt in de volle grond en open lucht. Een originele kiosk in de vorm van een aardbei krijgt een buslading toeristen over zich heen en de amateurs loven massaal de zoete smaak van de Noorse aardbei.
  In Ålesund is het ook niet echt mooi weer maar van op het hoogste punt van de stad hebben we toch een mooi panorama op de oude stad die in 1904 bijna geheel verwoest werd door brand.

Dag 3 – woensdag 13/7 – Geirangerfjord

Zon en blauwe lucht verbergen zich nog steeds hardnekkig achter een wolkendek. Maar we beginnen de dag hoopvol met de mooie klanken van Morgenstimmung uit Peer Gynt van Edvard Grieg. We nemen een veerpont naar Auresnes, 15 minuutjes varen en rijden dan verder naar Hellesylt. Ook nu krijgen we prachtige panorama’s voorgeschoteld voor zover de bewolking dat toelaat. Tunnels, watervallen en kleurrijke huisjes tussen de groene heuvels zorgen voor afwisseling.
  In Hellesylt nemen we een grote veerpont voor een vaart doorheen de Geirangerfjord volgens kenners een van de mooiste fjorden van Noorwegen. En inderdaad de panorama’s van de steile bergwanden met daar doorheen een waaier van watervallen de ene al mooier en spectaculairder dan de andere. Heel mooi.
  Van de aanlegplaats in Geiringer, waar we ook logeren, rijden we naar Dalsnibba een uitzichtpunt op 1500m en ook dat moet prachtige panorama’s opleveren vooropgesteld dat de bewolking daar een beetje meewerkt.
  Ons hotel is perfect gelegen met uitzicht op de fjord en ik maak van de gelegenheid gebruik om tot in het dorp te wandelen langs de bergrivier. In het kleine houten kerkje maakt een jonge dame op haar eentje ongelooflijk mooie muziek op een Australische didgeridoo.

Dag 4 – donderdag 14/7 – Briksdalgletsjer

Het weer is heel stabiel. De blauwe lucht blijft zorgvuldig verborgen achter de laaghangende wolken, maar het regent niet en de klanken van Morgenstimmung brengen ons in de juiste sfeer. Veel cruiseboten doen Geiranger aan en ook nu liggen er een paar die hun passagiers aan land brengen voor diverse uitstappen. Wij zetten onze reis verder in zuidelijke richting langs een skigebied dat tot ver in de zomer sneeuwzeker is en ook nu is dat nog merkbaar.
  We rijden richting Briksdal want daar gaan we een wandeling maken naar de Bridsdalgletsjer. Leuke wandeling en voor wie wil is er de fjord-mobiel die je tot dicht bij de gletsjer brengt op een makkelijke manier. Hier zie je pas goed hoe sterk de gletsjer in de laatste decennia is gekrompen en wat er uiteindelijk van rest.

Dag 5 – vrijdag 15/7 – Voss

De bewolking blijft ons achtervolgen en we krijgen ook nog het nieuws te verteren van de aanslag in Nice. Er gaat stilaan bijna geen dag voorbij of ergens is wel een of andere gek die aan het moorden slaat.
  We volgen de boorden van de Sognefjord met een korte overzet. De landschappen blijven ondanks alle beperkingen heel mooi. De weerspiegeling in het water van de fjord levert prachtige beelden op. We stoppen aan een houten staafkerkje in Hopperstad van de beginperiode dat het Christendom in Noorwegen werd verspreid, het is wellicht een kleine 1000jaar oud.
  Prachtige panorama’s op weg naar Stalheim en die krijgen we met zon en blauwe lucht te zien en nog een geweldig uitzicht over de Nærøydalen vallei die uiteindelijk uitmondt in de gelijknamige fjord. We rijden van fotostop naar fotostop tot aan de Tvindefossen waterval en dan zijn we in ons historisch hotel Fleischer in Voss.

Dag 6 – zaterdag 16/7 – Hanzestad Bergen

Vandaag is onze eindbestemming Bergen, de tweede stad van Noorwegen met minder dan 300.000 inwoners en gelegen aan de Byfjorden. Ze wordt de stad tussen de zeven bergen genoemd en Fløyen is met 425m de hoogste. Heel populair bij vakantieganger en het begin en eindpunt van de Hurtigruten scheepsroute langs de Noorse kust. De Golfstroom zorgt voor milde winters en zorgt er voor dat de haven ijsvrij blijft. Maar Bergen staat ook bekend om zijn hevige regenval en daar mogen wij volop van meegenieten. Onze stadswandeling is er eentje met de paraplu.
  Tegen het einde van de 13e eeuw werd Bergen een van de belangrijkste Hanzesteden en de hanzewerf Bryggen is hier het historisch bewijs van.
  Beelden in het stadscentrum wijzen op de lange zeevaartgeschiedenis maar er staat ook een beeld van Varg Veum een privédetective, het hersenspinsel van de Noorse Schrijver Gunnar Staalesen over de detective die in Bergen woont. De boeken werden vertaald in verschillende talen, ondermeer in het Nederlands en twaalf er van zijn verfilmd.
  Bergen is de geboortestad van de beroemde componist Edvard Grieg en zijn standbeeld mag natuurlijk niet ontbreken. Na de lunch in een lokaal restaurant bezoeken we het Edvard Grieg Museum Troldhaugen gevestigd in het vroegere huis van de componist die er woonde van 1885 tot aan zijn dood in 1907. De naam Troldhaugen werd bedacht door de echtgenote van Grieg en is tegelijk een verwijzing naar de Trollen, die in het werk van Grieg een rol spelen, en ”Haugen”, de heuvel waarop het huis gebouwd is.
  We dineren niet in het hotel maar op de Fløyen en daar geraak je met de Fløybanen funicular. Geweldig uitzicht over Bergen.

Dag 7 – zondag 17/7 – Hardangerfjord

We verlaten Bergen met een regenbui richting oost naar de Hardangerfjord. Een fotostop aan de eerste waterval vandaag aan de Fossebraten maar de volgende is de Steindalfossen en het leuke daaraan is dat de wandelweg achter de waterval loopt en dat watergordijn geeft toch wel een speciaal effect.
  Met dank aan de vele oliedollars of kronen is het wegennet in Noorwegen uitstekend uitgebouwd en de vele tunnels zijn daar getuigen van. De tunnels zorgen dan wel voor betere verbindingen ze verbergen natuurlijk ook een flink deel van het landschap. In sommige tunnels vind je zelfs een rond punt waarbij je van richting kunt veranderen. Spectaculair is de Hardangerfjord-brug die wij op onze weg naar ons hotel vinden. 1380m lang met een vrije hoogte van 55m doorvaart zodat cruise schepen er zonder problemen onderdoor kunnen.
  Rond 16h klaart het op en hebben we dan toch nog geweldig uitzicht. Het hotel waar we logeren was populair bij Edvard Grieg en naar verluidt komt ook de Noorse Koninklijke familie er graag op bezoek. Ik kan ze geen ongelijk geven.

Dag 8 – maandag 18/7 – Hardangervidda – Geilo

Laaghangende bewolking maar het regent niet. We vertrekken pas om 10h op de gebruikelijke tonen van Morgenstimmung. De lunch stop is blijkbaar niet ver. We rijden weer van fotostop naar fotostop en dit keer is de bewolking geen spelbreker maar versterken ze het majestueus beeld van de fjorden. In Eidfjord bezoeken we het Hardangervidda Natuurcentrum. We krijgen er een spectaculaire film over 5 schermen vanuit een helicopter van al het natuurschoon dat Noorwegen te bieden heeft.
  Vøringsfossen is de hoogste waterval van Noorwegen en die bezoeken we in Fossli. Dan rijden we het Hardangervidda National Park binnen een hoogplateau dat tussen 1200 en 1500m ligt met aan de randen bergtoppen die tot 1900m oplopen. Het grootste nationaal park van Noorwegen. De hoogvlakte is vrijwel geheel boomloos en behalve in de zomer ligt ze bedekt onder een dik pak sneeuw. Weergoden zijn ons dit keer beter gezind en tonen tussen de wolken blauwe stukjes hemel en zon. De rivier Bjoreia dat in de Vøringsfossen vloeit voedt ook een hydro-elektrische dam in de Sysendalen vallei. Die bezoeken we en dan rijden we weer verder van fotostop naar fotostop .
  We logeren in Geilo, een wintersport centrum op 850m waar ze een moderne cultuurkerk neergepoot hebben die zowel dienst doet als kerk dan als cultuurcentrum.
  We delen vandaag het hotel en het schrale buffet met 9 bussen mainland chinezen en dat is ook een aparte ervaring.

Dag 9 – dinsdag 19/7 – De hoofdstad Oslo

Vandaag is onze eindbestemming Oslo en daar arriveren we rond de middag met wat zonneschijn. Na de lunch bezoeken we het stadhuis. De bouw begon in 1931 maar werd stilgelegd door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en in 1950 werd het officieel geopend ter ere van de 900e verjaardag van de stad Oslo. Twee torens uit baksteen geeft het zijn uiterlijk en vanuit een toren is ieder uur het geluid van 49 klokken te horen.
  Ieder jaar op 10 december wordt hier de Nobelprijs voor de Vrede uitgereikt waardoor het tot een van de meest bekendste gebouwen verworden is.
  Na de lunch is er een begeleid stadsbezoek. We maken een rondrit langsheen de belangrijkste gebouwen en stoppen voor een bezoek aan het Vikingschip museum of het Vikingskipshuset. Het zijn schepen die in scheepsgraven gevonden werden over heel Noorwegen daar begraven vermoedelijk rond de 9e eeuw. Goed bewaard, heel knap.
  Dan gaan we naar het openluchtmuseum Vigeland. Meer dan 200 naaktbeelden in brons, ijzer en graniet staan er tentoongesteld allemaal van de hand van Gustav Vigeland. Over een afstand van 850m staan ze gegroepeerd als ”de Hoofdingang”, ”de Brug”, ”de Kinderspeeltuin”, ”de Fontein”, ”de Monoliet” en ” het Levenswiel”. Heel indrukwekkend.
 Een wandeling langsheen de havenkant, Bryggetorget, vroeger een plek absoluut ”te mijden” nu een peperdure wijk waar het goed toeven is.

Dag 10 – woensdag 20/7 – De hoofdstad Oslo

Laatste dag in Oslo met stralende zonneschijn. We hebben vandaag nog een bezoek aan het Operagebouw. Voltooid in 2008, gelegen aan de Oslofjord. Afgewerkt met Italiaans marmer en wit graniet zodat het lijkt als een ijsberg uit het water op te duiken. Binnen werd vooral eikenhout gebruikt. De operazaal biedt plaats aan 1.364 personen, het heeft een totale oppervlakte van 38.500m² en het koste 4.4miljard Noorse Kronen. De dakconstructie kan als een groot hellend vlak worden benut vanwaar bezoekers een panoramisch zicht op Oslo geboden wordt. Bepaalde gedeeltes van dit dak zijn ook aangepast voor gebruik door skateboarders.
  We hebben nog wat vrije tijd, knippen een hamburger mee in het Hard Rock Cafe en vertrekken dan naar de luchthaven voor onze vlucht naar Amsterdam, maar eerst maken we nog een stop aan de spiksplinternieuwe springschans Holmenkollen.
  En dan gaan we richting luchthaven voor onze KLM vlucht naar Amsterdam en dan met de bus naar Antwerpen.

Mooie reis in een land met een geweldige natuur maar je moet wel de weergoden een beetje mee hebben.